Ondersteuning op school

Basisondersteuning is de ondersteuning die voor alle leerlingen op onze school beschikbaar is. De school biedt een veilige en gestructureerde leeromgeving. Met behulp van Expliciete Directe Instructie (EDI) bieden leraren op systematische wijze onder andere rekenen, lezen en taal aan.

Leerlingen worden doelgericht en op maat begeleid. We werken in niveaugroepen en gebruiken verschillende en aanvullende methoden en materialen. We gebruiken groepsplannen en bieden extra ondersteuning in kleinere groepen. Binnen de interne ondersteuningsstructuur zorgt de intern begeleider voor planmatige leerlingbesprekingen, zodat ondersteuningsbehoeften vroegtijdig worden gesignaleerd en opgepakt.

Ook op sociaal emotioneel vlak bieden we ondersteuning. We werken met de Kanjertraining en met Positive Behavior Support (PBS) aan een positief pedagogisch klimaat. We richten ons hiermee op het bevorderen van gewenst gedrag bij alle leerlingen, door het gehele schoolteam, op alle plekken in en om de school. De aanpak bevat zowel interventies om gewenst gedrag te stimuleren bij alle leerlingen als specifieke interventies voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op dit gebied. Binnen de klas worden uitdagende taken geboden, afgestemd op hoge verwachtingen.

Grenzen aan de ondersteuning

Er zijn grenzen aan de mate van ondersteuning die wij kunnen bieden. Deze grenzen worden besproken tijdens de intake en bij toenemende zorgvragen gedurende de schoolloopbaan, in overleg met leerlingen/ouders/verzorgers.

Functioneren in een groep:

De leerling moet redelijkerwijs kunnen functioneren binnen een schoolse setting in een groep waarbij de leerkracht aan de ondersteuningsbehoeften kan voldoen. We hanteren groepsgroottes van gemiddeld 15 leerlingen.

Verstoring van rust en veiligheid:

Externaliserende gedragsproblemen zijn een contra-indicatie voor plaatsing op De Prinsenhof. Dit is het geval wanneer gedragsproblemen dusdanig ernstig zijn dat ze de rust en veiligheid in de groep verstoren en er geen passende opvang en begeleiding meer mogelijk is.

Verstoring van het leerproces voor andere kinderen:

Als het onderwijs aan een leerling zoveel tijd en aandacht van de leerkracht vergt dat dit ten koste gaat van de aandacht voor andere leerlingen in de groep, kan dit een grens vormen. De Prinsenhof biedt geen één-op-één onderwijs.

Te geringe belastbaarheid voor het volgen van onderwijs:

De leerling moet in staat zijn om het grootste deel van de volledige onderwijstijd deel te nemen aan lesactiviteiten. Als de zorgbehoefte als gevolg van ziekte en beperkingen overheerst, kunnen wij geen passend onderwijs bieden.

Te geringe leerbaarheid:

De leerling moet in staat zijn om zinvol deel te nemen aan onderwijskundige activiteiten, met perspectief op (didactische) ontwikkeling. De leerroutes en bijbehorende leerdoelen per leerjaar vormen hierbij de leidraad.

Bij bespreking van de grenzen aan ondersteuning neemt de Commissie van Begeleiding een besluit over de mogelijkheid om onderwijs en ondersteuning aan de leerling te bieden.