Onze visie en missie

Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Onze kernwaarden zijn groei door respect, veiligheid en zelfstandigheid.

Missie

In ons onderwijs houden wij rekening met emotionele basisbehoeften van kinderen, zoals behoefte aan relaties met anderen, competentie en autonomie. Onze houding is: het kind accepteren zoals het is, waarbij sterke kanten (intrinsieke motivatie, positief zelfbeeld, zelfvertrouwen) worden versterkt en helpen de leerling inzicht te krijgen waar hij hulp bij nodig heeft. Door gestructureerd bezig te zijn op school voelt het kind zich letterlijk en figuurlijk veilig en ondervindt het warmte. Voor de groei van het kind is deze structuur onmisbaar. Het kind wordt respect bijgebracht voor zichzelf en voor elkaar; het wordt voorbereid op het volwaardig lid zijn van de maatschappij. De basisvoorwaarde hiervoor is een goede samenwerking met ouders.

Het onderwijs op maat doet recht aan de individuele (leer-)behoefte van het kind. Bovendien kan het onderwijs omgaan met verschillen en inspelen op de veelzijdige ontwikkeling en individuele ontplooiing. De actieve rol van het kind in het leerproces wordt gestimuleerd. Het kind kan optimaal presteren en zich ontwikkelen door rekening te houden met zijn specifieke mogelijkheden en leerbehoeften. Er wordt gestreefd naar het bereiken van de eindtermen van de kerndoelen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een orthodidactische aanpak en een veelvoud van hulpmiddelen.

Onze visie

Wij werken vanuit de christelijke identiteit. Ieder kind is welkom ongeacht zijn of haar achtergrond. Wij accepteren ieder kind zoals hij of zij is en er is ruimte voor verschillen en mogelijkheden. Wij zien vertrouwen als de basis voor groei. Wij bieden een veilige plek waar kinderen zichzelf, hun mogelijkheden en hun grenzen leren kennen. Samen vieren we successen en lossen we problemen op. Wij leren kinderen om samen te werken. Wij bereiden ze voor om zo zelfstandig mogelijk te functioneren in het vervolgonderwijs en in de maatschappij.

Kinderen zijn voor ons uniek en een inspiratiebron. Zij hebben hun eigen mogelijkheden en ieder kind heeft een actieve rol in zijn eigen ontwikkeling. Leerlingen leren van en met elkaar. Ouders zijn belangrijke gesprekspartners. Wij werken met hen samen vanuit vertrouwen en respect.

Onze kernwaarden zijn groei door respect, veiligheid en zelfstandigheid. Dit bereiken we door veel aandacht te hebben voor de sfeer en de omgang met elkaar. We hopen dat ook uit te stralen. Vanuit de gemeenschappelijke waarden heeft het schoolteam gezamenlijk bepaald welk gedrag van de leerlingen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om de school zijn deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd, aangeleerd en visueel gemaakt. De gedragsverwachtingen worden wekelijks actief geoefend, voorgedaan en herhaald, zodat leerlingen zich de gedragsverwachtingen en waarden eigen kunnen maken.

Met het onderwijs binnen De Prinsenhof geven wij een gepast antwoord op verschillende onderwijskundige hulpvragen en/of verschillende ondersteuningsbehoeften van kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar.