Hoorrecht (OPP)
De inbreng van ouders en leerling op de inhoud van het OPP vinden wij erg belangrijk. Daarom bespreken wij het OPP 3x per jaar met ouders (start, tussen- en eindevaluatie). We voeren een open en reëel overleg met de ouders over het perspectief van hun kind, onze leerling. Ouders geven waardevolle informatie waar de school rekening mee kan (of moet) houden tijdens de schoolloopbaan van hun kind en geven hun visie op het OPP.
Het hoorrecht is het recht van leerlingen (ongeacht hun leeftijd, cognitieve en sociaal-emotionele vermogens) om mee te praten en mee te denken over hun ontwikkelingsperspectief en de ondersteuning die zij op school krijgen. Aan de start van het schooljaar voeren wij met alle leerlingen een Kindgesprek. De Kindgesprekken helpen om de onderwijsbehoeften van kinderen duidelijker in beeld te krijgen, de pedagogische relatie versterken, de persoonlijke betrokkenheid en motivatie te vergroten en hebben een positieve invloed op het welbevinden. De Kindgesprekken worden door kinderen gewaardeerd omdat er serieus naar hen geluisterd wordt. Om die reden voeren wij naast het Kindgesprek ook twee keer per jaar een Driehoeksgesprek (leerkracht-ouder-leerling). De inbreng van de ouders en de leerling wordt tijdens het gesprek verwerkt in het OPP. Het is duidelijk waar de school samen met de leerling naartoe werkt: een passende uitstroomplek.