Leerontwikkeling

Voor een kind is het belangrijk dat het eigen regie heeft, dat talenten herkend en erkend worden. Bij alles wat we doen, gaan we uit van deze basisbehoeften. We proberen dingen die goed gaan, te versterken. Als een kind iets moeilijk vindt, sturen we bij door vertrouwen te geven en ondersteuning en uitdaging te bieden. Kortom, we geven ieder kind ruimte om te groeien. De leerlingen zijn verdeeld over twee ‘bouwen’: de onderbouw en de bovenbouw. Oftewel de lagere en de hogere klassen. In welke bouw een leerling komt, hangt niet alleen af van de leeftijd, maar ook van de mogelijkheden van het kind.

Recht doen aan verschillen

Kinderen zijn verschillend en daarom geven we onderwijs op maat. We passen ons onderwijs aan op de behoeften van elk kind. Verschillen in een groep kunnen groot zijn, vooral op leerstofgebied en sociaal-emotioneel functioneren. Wij willen voorkomen dat kinderen zich buitengesloten voelen. We bieden daarom een goede afwisseling tussen met je ‘hoofd’ en met je ‘handen’ werken. We vinden het belangrijk dat kinderen op hun eigen niveau werken. En dat het voorspelbaar en veilig voelt. Bij plaatsing in een groep wordt rekening gehouden met het leervermogen (IQ), het sociaal-emotioneel functioneren, de werkhouding en eventueel de leerachterstand van een kind. Per cursusjaar bekijken we voor elk kind opnieuw welke groep het meest geschikt is.

De vakken

De Prinsenhof heeft dezelfde kerndoelen als een basisschool. De leerlingen krijgen ook dezelfde leerstof aangeboden. De manier waarop we de leerstof aanbieden is wel anders. Niet ieder kind zal in staat zijn om alle basisschoolleerstof te verwerken. We kijken telkens naar de mogelijkheden en talenten van het kind. Die proberen we optimaal te benutten.

Naast de methodes voor lezen, taal en rekenen werken we op De Prinsenhof met Jeelo. Jeelo heeft 12 maatschappelijk relevante projecten voor groep 1 tot en met 8. Elk project is gebaseerd op 3 pijlers: 1. Samen leven voor het vergroten van betrokkenheid. 2. Samen werken om elkaars talenten te delen. 3. Zelfstandig leren voor meer regie bij leerlingen.

De onderwerpen van de projecten doen ertoe voor de leerlingen. De projecten sluiten aan bij hun leefomgeving en belevingswereld. Leerlingen leren zorgen voor zichzelf, voor anderen en voor de planeet. Met Jeelo werken alle groepen aan hetzelfde project, wat ook schoolbreed voor veel betrokkenheid en samenhang zorgt. Alle groepen werken per groep én soms ook samen naar een eindproduct toe.