Sociaal emotionele ontwikkeling
Op De Prinsenhof werken wij met de Kanjertraining en Positive Behavior Support (PBS). We richten ons hiermee op het bevorderen van gewenst gedrag bij alle leerlingen, door het gehele schoolteam, op alle plekken in en om de school.
De aanpak bevat zowel interventies om gewenst gedrag te stimuleren bij alle leerlingen als specifieke interventies voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. We voeren een preventief beleid binnen de school, gericht op het bekrachtigen en waarderen van gewenst gedrag bij alle leerlingen. Door actief te bouwen aan een positief schoolklimaat en gedragsvraagstukken binnen de school in een vroeg stadium te signaleren en daar adequaat op te reageren, streven we ernaar om een sociale omgeving te realiseren waarin leerlingen zich in sociaal opzicht en op leergebied beter ontwikkelen en zich veiliger voelen.
Vanuit onze gemeenschappelijke waarden: groei door respect, veiligheid en zelfstandigheid, hebben we gezamenlijk bepaald welk gedrag van de leerlingen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om de school zijn deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd, aangeleerd en visueel gemaakt. De gedragsverwachtingen worden wekelijks actief geoefend, voorgedaan en herhaald, zodat leerlingen zich de gedragsverwachtingen en waarden eigen kunnen maken. Om gewenst gedrag structureel aan te moedigen en te waarderen, hebben we een schoolbreed beloningssysteem ontwikkeld met oranje muntjes dat door alle medewerkers van de school wordt toegepast.